Friday, September 23, 2011

"Taubah" Satu Teladan

Sewaktu berusia 9 tahun, aku telah membaca buku ini di perpustakaan sekolah. Aku teruja dengan kisah hidup remaja bernama Taubah ini. Imaginasi aku mula menakutkan diri dengan zaman remaja yang penuh godaan. Aku terus dan rajin membaca karya Ariffin Ngah ini hingga aku dewasa. Aku meminjamnya di perpustakaan sekolah menengah,library awam hingga ke perpustakaan di universiti. Sukar aku nak jelaskan kenapa aku suka membaca novel ini berulangkali. Akhirnya, aku dapat memiliki novel ini di jualan Pesta Buku,PWTC April 2011. Mudahlah aku nak membacanya bila teringin.

Narator utama karya ini adalah seorang Penolong Kanan HEP di Sekolah Bukit Tinggi. Aku tak pasti kisah ini catatan sebenar atau sekadar fiksyen. Tapi, karya ini buatkan aku terbuka fikiran tentang sistem pendidikan di negara kita. Kadang kala, sistem tidak memberi faedah dan menjatuhkan terus insan yang lemah atau silap dalam kawasan sekolah. Sekolah ini memang terkenal dengan pelbagai kes juvana asrama (curi,dadah,rokok,hidu gam,lesbian hingga ke seks). Usaha Penolong Kanan ini dibantu dengan pengakuan atau catatan seorang pelajar,Taubah. Pengakuan Taubah telah berjaya menjawab kes 'sleeping' atau seks antara pelajar di asrama tersebut.

Kiranya teknik cerita dalam cerita menjadikan karya ini sedap dibaca. Hampir separuh buku ini diisi dengan pengakuan Taubah. Setelah itu,kembali kepada situasi sebenar dari sudut pandangan watak Penolong Kanan HEP tersebut. Taubah merasakan budaya yang dibawa pelancong menjadi dorongan kuat untuknya terlibat dalam pelbagai gejala sosial. Keseronokan yang dikecapinya adalah rahsia kecermelangan dalam pelajaran dan kokurikulum. Aku akui hal ini benar. Segelintir remaja dapat menumpukan pelajaran dengan lebih cemerlang apabila berhati senang. Namun, kalau keterlaluan bolah juga menjejaskan kejayaan yang dicapai.



Janji Penolong Kanan HEP untuk membantu dan membimbing pelajar ternyata tak semudah ucapan. Tindakan terhadap pelajar bermasalah (yang disebut dalam pengakuan Taubah) perlu dipersetujui oleh ahli jawatankuasa yang bermesyuarat. Macam biasa, ada yang digantung dan dibuang sekolah kerana suara ramai. Malang sekali pelajar lelaki yang dibuang menjadi pengedar dadah dan ditangkap polis kemudiannya. Taubah yang digantung sekolah, terus menghilang. Hanya muncul dalam majalah Asian Week sebagai pelajar terbaik di Al-Azhar Mesir.

Aku suka kisah ini kerana Taubah yang salah langkah mempunyai kekuatan untuk memperbetulkan kembali landasan hidupnya. Bukanlah satu usaha dan tindakan yang mudah. Dia mampu mengubah cap yang telah diberi oleh institusi sekolah apabila digantung daripada persekolahan. Cap rekod disiplin bila berada di alam remaja dikelilingi pelajar lain dan guru yang sentiasa mengingatkan individu bahawa mereka pernah ‘bersalah’(sangat tertekan!).

Pelajar seperti Shukri dan Azman Ali yang dibuang sekolah terus hanyut dalam dunia kesilapan hingga mengedar dadah dan ditangkap. Mereka ini sewaktu bersekolah adalah pelajar yang pintar cuma bermasalah daripada aspek disiplin(mengikut peraturan sekolah). Namun, kejayaan Taubah akhirnya mengangkat kembali kekuatan dan pilihan adalah terletak pada individu bukannya orang lain.Walau bagaimanapun,aku tetap tertanya-tanya juga..betul ke sistem pendidikan yang begini?

2 comments:

  1. macam pengalaman yang diaplikasi ja...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum saudara..sebenarnya saya susah lama mencari buku ini.

    ReplyDelete